15.11.07

Tyske biler sviner mest, franske biler sviner mindst

Hvis du vil tænke på miljøet, skal du i stedet kigge efter mindre biler fra Peugoet, Fiat og Renault, viser ny europæisk undersøgelse. Se bilernes CO2-udslip her.

Måske kredser dine bildrømme om en potent BMW, Audi eller Mercedes med elektronisk begrænset tophastighed. Men hvis du også vil tænke på udledningen af CO2, bør du i stedet drømme om mindre biler fra Frankrig eller Italien.

Det viser en ny opgørelse fra den europæiske transport- og miljøsammenslutning, T&E - European Federation for Transport and Environment. Du kan læse om undersøgelsen hos T&E.

Opgørelsen omfatter kun mærker, der har solgt flere end 200.000 biler, og bl.a. hovedkonklusionerne er, at de tyske mærker under et har øget CO2-udslippet fra 2005 til 2006. Gennemsnitstallet for de tyske mærke var i 2005 på 172 gram CO2 per kilometer. Tallet er for 2006 steget til 173.

Omvendt er gennemsnitstallene for franske og japanske biler faldet fra henholdsvis 147 og 166 i 2005 til 144 og 161 i 2006. Det betyder, at de japanske modeller under et har tegnet sig for den største miljøforbedring ved at sænke CO2-udslippet 2,8 pct. fra 2005 til 2006. Det kan de især takke Toyota for med et fald på 5,0 pct.

Fakta

Bilmærkernes gennemsnitlige CO2-udledning i 2006 - gram per kilometer. I parentes tallet for 2005

1 PSA Peugeot Citroen 142 (146)

2 Fiat 144 (145)

3 Renault 147 (148 )

4 Toyota 153 (161)

5 Honda 154 (160)

6 General Motors 157 (157)

7 Ford 162 (163)

8 Suzuki 166 (164)

9 Volkswagen 166 (165)

10 Hyundai 167 (168)

11 Nissan 168 (171)

12 Mazda 173 (177)

13 BMW 184 (188)

14 DaimlerChrysler 188 (182)

Læs hele artiklen på fpn.dk her.

***